tirsdag 20. mars 2007

Oppsummering av Rio

Heisann godtfolk!

Bedre sent enn aldri .... her kommer en liten oppsummering av 4 dager i Rio, den fantastisk flotte byen. Mye dreping, men det bryr jo vi oss ikke om :-P .... UFF, nei ..... leste på nettet etter at vi hadde reist at 12 politimenn hadde blitt drept de 3-4 siste dagene i reine gangster-oppgjør i favelaene. Skumle greier!

Men uansett .... hmmmm, litt vanskelig å få en bra overgang her, men pytt pytt. Vi har jo allerede fortalt om den berømmelige bussturen, eller mangel på sådann så den glemmer vi lett :-) Vi hadde bestemt oss tidlig for å besøke én eller flere favelaer (små "byer" i byen der de fattigste bosetter seg). Ringte Marcelo (tips fra Footprints-boka) og fikk avtalt en "gaida" tur i 2 favelaer. Det er absolutt ikke anbefalt å gå inn på egenhånd, da blir du tatt for å være politi av en kokain-høy 14 åring med maskingevær ...... dårlig idé. Da vi kom fram, viste det seg å ikke være skummelt i det hele tatt :-) .... så lenge vi gjorde som vi fikk beskjed om .. hehe. De er helt vanlige folk som oss som går på jobb (jobber ofte i serviceyrker i de rike strøkene) og kommer hjem til middag. Det som ER spesielt med favelaene er at all narkotikahandel i Rio foregår her. Grunnen er veldig enkel: Politiet vil ikke gå inn i områdene uten at de ABSOLUTT MÅ! Veldig enkelt å deeeeeeale da vettu!

Favelaene blir styrt av narkobaroner, skriver baroner her fordi de skiftes visst ut ganske ofte. De blir sjelden mye eldre enn 30! I tillegg kan de ikke bade i luksus for da vil de skille seg for mye ut, og politiet får sin gode grunn for å gå inn. Så man kan jo lure litt ....... "Jeg skal bli narkosjef her i strøket for da kan jeg bo akkurat like dårlig som alle andre, aldri bevege meg utenfor favelaen, ha masse penger(!) og kanskje bli 30 :-P MAKAN! Det var en uforglemmelig opplevelse, og kan ABSOLUTT anbefales av alle som reiser til Rio. Som de sier: Du kjenner ikke Rio før du har besøkt favelaene!

....... og så gjekk no dagan! Fikk sett både sukkertoppen og Jesusen. Helt fantastiske syn! Absolutt obligatoriske når man besøker Rio. Vi fikk sett sukkertoppen idet sola gikk ned, nyyyyyyyyydeligt alså!

Så til kanskje det morsomste av alt i Rio .......... Copacabana på en søndag. Har aldri opplevd maken! For det første var det stappa, men det som satte et konstant flir om munnen var alle de som skulle selge no ..... alt fra potetgull, brus, vann, smykker, tepper, grilla reke, is, solkremer av ymse slag +++++ ... og det var helt tydelig at salgstrikset var å skrike så høyt de kunne med den rareste stemmen de kunne lage :-D som f.eks. karen med potetgull (patata) ..... begynte helt lavt og økte volumet helt til ALLE snudde seg og lo! patata, patata, patata, patata, patata, patata, patata, patata, PATATA, PATATA!!!! HEHE!!! Moro for alle penga på stranda!!

Bølgene på Copacabana va i det skummlaste laget. Her måtte dukkerten planleggast ner te minste detalj...... ( å di va møkje større enn det ser ut på bilde altså......) Fysste dokkerten gjekk bra.......hadde feelingen på bølgene å kati di sko bryta........heilt kongedukkert. Litt kaldt godt vatn på ein oppheta solsteikte hud. Ti for litt lesing å lytting te galskap før det igjen va ti for dukkert.........Eg kan barre ikkje fatta alle dei småtassane så bade der. Di blir jo slengt vegg i mellom.......... Uti igjen........godt planlagt.........MEN, der kom det ei bølga så va større enn eg hadde kalkulert, å dermed brøyt før eg hadde summa meg. Blei slått rett te botn. Eg kjente eg fekk heise vondt å blei ein smule redde. Kara meg iland fortare enn svint. Håve å øyra verkte noge inn i granskauen. Så kom eg opp te an Erling igjen heilt betutta......å han då barre: " jamen Laila, alle har fått vann i øret en eller aen gang!!! "...... Eg meine det............løk alså........ Eg kjente eg satte killerblikket i an å sa så roligt eg konne at eg visste ka vatn i øyra va for noge........... Plutselig ser an på meg å seie: " Du blør under nesa du...." Heluuuuuuu, eg traff nettopp botn..... Sånn atte det va visst litt verre en ka me begge trudde, å badeturen enda me, ufattelig håve å øyreverk, skrubbsår onda naså å på albuen, å et rødt kne!!! Eg roa badingen litt itte det, å måtte eventuelt hatt klekka ut ein bedre " vanntette" badeplan for å våga meg ut igjen........ Å Erling han trøsta litt.........

Må bare få nevne gutta vi traff på (rettere sagt, vi så og hørte de) en restaurant rett ved Copacabana, nordmenn ......... fra Stavanger, noen av de jaffal. De var som nordmenn er i utlandet, DRITINGS! ....... og så sang de, ja gjett????? Viking-sanger, så høyt de bare kunne! Er lækkert. De hadde selvfølgelig bestilt seg 3 helflasker vodka som de supte fra, må jo ha såpass! Kort oppsummert, vi snakka så lavt vi bare kunne. En liten skarre-R fra Laila hadde bragt oss ut i et ukjent univers av vodka, Viking-sanger og "kooooRRRRR e dokke fra???? Kom heeeeeeRRRRRR då vel!".

Helt til slutt ..... nok en gang, Rio er fantastisk! Reis hit!

Ciao!
Erling og Laila

Oooooo .... glemte link til bildene:
Rio og Favelaene

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Laila og Erling!
Helsikken, mykje rart en finner på netten for tiden! Trodde dokke va i arbeid som vanlige folk te eg snubla over siden dokkas. Har dokkar tenkt å dra alle kontinentene? Kor lang tid ska dere bruke? Uansett, god tur videre!
Tord
PS sjekk www.rushclub.biz for skryting av helgeutflukter her hjemme.

Anonym sa...

Hallais, godt å sjå at dåke e i god behold. Ser fram til å få hørra merr om Sør Amerika og ka plasser eg bør dra til når det ein gång blir min tur!

Ellers pass deg for bølgene Laila, hold deg i nærheten av de aller minste barnå, så e eg heilt sikker på at det går bra...;)

Ha ein fortsatt strålande tur.

Leffa from Stord

Thomas Hollund sa...

Hei hei!

Er ei imponerande reiseskildring dåke kjøre på med. Ein fryd å følga dåke på reis. Tobias har lært seg sin første Viking-sang, og i staden for "Trollmor" så vil ha no hørre "Pinking" (Viking) før han legge seg. Føle eg har lykkast som far då :-)

Her heima skjer da heller lite. Tippekassen e lika bunnskrapt, men men solo har begynt å visa seg. 7 grader teseie at utepilsen må venta litt endo.

Thomas

Anonym sa...

Hei igjen.
Tusen takk for flotte bilder nok en gang.De må vara forsiktige.Dei bølgene såg farlige ut.Eg set fortsatt pris på blomsterbilder.
Me har vore på besøk i to barnehagar i dag.Pappa var no berre med i ein då.Så har me vore med Nicolay på slalåmkurs.Me hadde middag sammen med Kåreog co.
Skulle helsa masse fra Annemor og Olav.
Kos og klem fra mamma og pappa.

Unknown sa...

halloen!!!
bildene fekk fram goe minner. ser ut som dokkå har det gøy!!!kor lenge ska dokkå ver i Buenos aires? og kor ska dokkå videre? Søsterå mi kom te sydney igår kveld, sa nå ska me kosa oss. hu hilse masse...
kosa dokkå videre!
stor klem fra Nina

Anonym sa...

"Alle har fått vatn i øyrene"...! DU er ein fin fyr å ha med i krigen Erling...."Du har bare mista høgrefoten, hink på venstre då..."

Turen virkar å vera heilt topp. Hadde det sikkert kjekt dei frå Stavanger og. Ikkje så ulikt oss når me karane er på tur...hmm.

Håpar opplevingane fortsatt set sine spor - godt meint altså- og at du Erling viser litt meir sympati med sønderslåtte, skaRRRe-snakkande brunetter.

PS! Me skal visst ha fint ver her heime i fleire veker. Vakna opp til svarta-stilla, blå himmel og minus 2 grader i dag. Fantastisk!

Jostein sa...

Kjekt å lesa og fine bilete. Reine geografiforedraget i begynnelsen. Alt du treng å vite om favelaen i Rio. Kunne jo nesten vore tatt rett ut frå ei Lonely Planet bok.

J

Ps! Kanskje det kunne vore ein idè og kjøpt nokre sånne flyte-armringar til Laila som ho kan bruka når ho skal bade. Sånn for sikkerhets skyld. ;-)

Anonym sa...

Ciao ragazza e ragazzo.

Syns nesten eg kjenner smaken av salt, lukten av favelaen, sand under beina og det som er. Så deilig de har det. Fantastisk.
Storbyen Bergen skiltar med regn, solgløtt, vind, yr,litt sludd og så sol igjen. Forvirrande altså.
Erling, du må ikkje mobba. Naseblod, eller vatn i øyra, er alvorlege saker. Laila: Stakkar pusen:)

Stor klem Laila2