tirsdag 16. oktober 2007

Milano!

Her er vi igjen! Milano er unnagjort og vi må jo skrive noen ord om den byen og :-) Vi gæsa på over Pyrineene, bare 5 grader på toppene i tåkeheimen, og kom oss etterhvert inn i Frankrike. Ingen stopp i tollen over til Frankrike .... ikke det at vi smugla no, men men .... Vår nye venn Mr. TomTom satte kursen østover mot rivieraen, og vi lurte et lite øyeblikk på om vi skulle svippe innom Cannes eller Monaco, men HERREGUD ..... har jo vært der før begge to, og mer oppskrytte plasser skal du lete lenge etter :-) Freste videre og kom til slutt til mafialandet og straka vegen til Milano.

Hadde for en gangs skyld bestilt hotell på forhånd. Hotell Fiorella ligger ganske bra til i by'n. Rett ved Wagner metrostasjon. Derfra er det bare 5-6 stopp så er du midt i smørøyet. Tar du beina fatt tar det ikke mer enn 15-20 min. Ellers var rommet på hotellet nyoppussa - iallefall badet. Kanskje ikke den billigste by'n i Europa, men skitt au!

Har lært oss etterhvert å ha minst én hel dag til å utforske en by. Noen ganger er det i minste laget, men da er det jo bare å forlenge. Hadde lørdagen til å skjekke ut Milano, og trur vi fikk med oss det viktigste. Besøkte selvfølgelig Duomo di Milano som er en av verdens største kirker. Helt fantastisk både inni og utenpå. De holder på å puss'n opp for tida, og det var ganske kult å se forskjellen. Hvit marmor kom fram der hvor de hadde spraya det fantastiske super-duper atomiserte vannet sitt :-) Trur de var litt stolte av det av en eller aan grunn. For de som vil vite alt om denne utrolige katedralen, ta en titt her!

Resten av dagen ble brukt til å traske rundt i by'n. Når man er i Milano så kommer man jo ikke utenom shopping. Kanskje ikke min favoritthobby, men det går an av og til .... må bare psyke meg opp litt på forhånd :-) Rett ved katedralen ligger Milans kanskje mest berømte shoppinggate med designere som Gucci, D&G +++ ........ skriver +++ fordi jeg ikke kan flere! Artig å være vindusshopper .... går ikke an å kjøpe no vettu! Må jo tjene milliarda da! Fikk forresten sjekka prisen på sigarene vi kjøpte på Cuba. I Milan skulle de ha ca 30€ for ÉN sigar! Mamma .... bare å ta godt vare på sigaren du hang opp på korketavla! Er vel tørka ut den nå :-)

Ellers fant vi oss en koselig restaurant der de hadde happy hour fra halv sju om kvelden med all slags mulig mat .... kan vel kalle det italiensk tapas. Veldig kjekke folk som dreiv plassen.

OKEY! Nå har Laila lest gjennom det jeg har skrevet. og så kommer'a med følgende kommentar: "Så va det KUN du så sjåppa i Milano alså!" .... det er greit, var bare jeg som kjøpte meg no, men det var livsnødvendig!! Laila hadde ikke overlevd svettelukta mi hvis jeg hadde gått i samme t-skjorta en dag til ;-) Så sånn er det!

Til tippelaget som har så lyst å reise på tippetur, men får det ikke til fordi det skurrer i viljen: San Siro venter på oss!

Snipp, snapp, snute ..... så reiste vi til Praha! DET skal vi fortelle om i neste spennede blogg-episode. FØLG MED!


Erling og Laila

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallo på tur.

No gler me oss til de kjeme heim ein tur.Flotte bilder fra Milano,den katedralen var stor og flott.Kanskje me snakkast ein dag.
klem fra mamma og pappa

Anonym sa...

Må berre få sagt det slik. Da skurrer ikkje i viljen min, men så er no ikkje eg med på tippelaget. Litt dårlig økonomi fortida, ettersom eg sparer til ny bil. Men skal no alltid klara å klora sammen noken kroner til å dra på fotball tur. Så gjenstår da berre å finna ein dato som passer for alle.

Nei, ser dykk har da steikji flott. Er vel litt dyrare å reisa i europa enn asia og sør-amerika, eller?